Favoritter (0) 0 Favoritter

Favorittlisten din er tom!

TAKK! DINE FAVORITTER HAR BLITT OVERFØRT TIL HANDLEKURVEN

ABOER I FOKUS
© Getty Images

Fra babyboomere til zoomere: Vi ser nærmere på de ulike generasjonene

Ernæring & velvære

Millenniumsgenerasjonen, babyboomere, etterkrigsbarn, zoomere og generasjon X, Y og Z – du har hørt disse generasjonsbetegnelsene før, men hva betyr de egentlig? I denne artikkelen gir vi en generell oversikt over de fire hovedgenerasjonene som lever i dag.

Generasjonen du er født inn i, definerer mer enn bare alderen din – den former uunngåelig noe av identiteten din også. Millenniumsgenerasjonen vokste for eksempel opp på 80- og 90-tallet, under informasjonsalderen, som betyr at de er vant til å kunne få fatt i informasjon raskt og enkelt. Generasjon X vokste opp på 60- og 70-tallet, med begge foreldre i arbeid (noe tidligere generasjoner ikke hadde opplevd i samme grad), og ble dermed ekstremt ressurssterke og uavhengige fordi de ofte var hjemme alene.

Nedenfor ser vi nærmere på de fire hovedgenerasjonene i dag: generasjon Z, millenniumsgenerasjonen , generasjon X og babyboomerne/etterkrigsbarna. Vi gir en oversikt over kjennetegnene, helsebehovene og hva de ser etter i et kosttilskudd.

Babyboomerne/etterkrigsbarna (1946–1964)


179 millioner mennesker i Europa (22 % av det samlede folketallet over 25 år)*
Over 70 % har brukt kosttilskudd de siste 12 månedene**

Navnene har generasjonen fått fordi de ble født under den store babyboomen i etterkrigstiden, og menneskene i denne generasjonen er nå i ferd med å nå pensjonsalder. I motsetning til sine foreldre velger imidlertid de fleste etterkrigsbarna å fortsette å arbeide fremfor å slå seg til ro med en arbeidsfri pensjonstilværelse. Derfor lever etterkrigsbarna en aktiv livsstil full av familie, venner og arbeid. De er mer opptatt av sunn aldring og å opprettholde energinivået sitt enn foreldrene var på samme alder.

Viktigste helsefokus: Aldersrelaterte problemer, for eksempel høyt blodtrykk, ledd- og øyehelse og å bevare klarheten i hjernen. Mennesker i denne generasjonen foretrekker produkter som Nutriway™ Double X , Nutriway™ Omega-3 Complex eller Nutriway™ Cal Mag D Plus .

© Getty Images

Generasjon X (1965–1980)


172 millioner mennesker i Europa (21 % av det samlede folketallet over 25 år)*
Over 70 % har brukt kosttilskudd de siste 12 månedene**

Generasjon X kalles ofte «mellombarnsgenerasjonen» fordi de kommer mellom de eldre babyboomerne og den yngre millenniumsgenerasjonen. Denne generasjonen var den første til å se en økning av utearbeidende mødre, og gikk derfor som barn mer tid med ansvar for seg selv enn tidligere generasjoner. Dette gjorde dem til en svært uavhengig og ressurssterk gruppe som mer sannsynlig vil løse problemer selv enn å be om hjelp. Generasjon X opplevde også en økning innen kostholds- og treningstrender. De fokuserer på å aldres på en god måte, holde seg aktive og sunn mat (mindre karbohydrater, fett og gluten).

Viktigste helsefokus: Generelle problemer som rygg- og nakkesmerter, trøtthet og energimangel. De foretrekker kosttilskudd som de forventer at skal holde den sunne og gi energi, for eksempel Nutriway™ Vitamin B Plus , Nutriway™ All Plant Protein og Nutriway™ Balance Within .

Millenniumsgenerasjonen/generasjon Y (1981–1996)


172 millioner mennesker i Europa (21 % av det samlede folketallet over 25 år)*
Over 80 % har brukt kosttilskudd de siste 12 månedene**

Den nest største generasjonen i dag, millenniumsgenerasjonen, vokste opp med Internett. De er datakyndige og er en av de første generasjonene som har gått inn i arbeidslivet med større kunnskaper om teknologi enn mange av sine eldre kolleger. Millenniumsgenerasjonen synes det er vanskelig å finne en strak karrièrevei, delvis fordi etterkrigsbarna ikke går ut av arbeidslivet, og delvis på grunn av den globale økonomiske krisen i 2008. På grunn av dette er mange fra millenniumsgenerasjonen aktive med én eller to jobber pluss «sidejobber» som å selge håndarbeidsprodukter, trening, frilansarbeid osv. Når det kommer til innkjøp, har millenniumsgenerasjonen mer fokus på det praktiske og på å spare penger. De vil ha merker som gir de mest praktiske løsningene til den laveste prisen.

Viktigste helsefokus: Mer relatert til samlet velvære og immunitet og reduksjon av stress, trøtthet og utmattethet. De har sterk fokus på sunt utseende. I motsetning til generasjon X og etterkrigsbarna leter de aktivt etter alternative formater som er effektive, smaker godt og er praktiske, for eksempel gelepastiller, næringsrike drikker eller pulver som oppløses raskt.

Millenniumsgenerasjonen er også i en alder der de overveier å får barn eller allerede har barn, og kan også ha nytte spesialtilpassede produkter for mødre.

© Getty Images

Generasjon X (1997-2012)


138 millioner mennesker i Europa (16 % av det samlede folketallet over 25 år)*
Over 78 % har brukt kosttilskudd de siste 12 månedene**

Som den yngste generasjonen i denne artikkelen er de fleste i generasjon Z (også kalt zoomere) bare så vidt på vei inn i arbeidslivet. De er veldige aktivt opptatt av sosiale spørsmål og miljøspørsmål. I likhet med tusenårsbarna er generasjon Z svært datakyndige og har antakelig kunnskap nok til reparere sin egen PC i stedet for å levere den inn noe sted til reparasjon. De er mer radikalt og etnisk mangfoldige enn noen tidligere generasjon, og de er også på vei til å bli den mest velutdannede. På grunn av dette liker ikke generasjon Z å bli utsatt for for mye informasjon (også kalt «informasjonsdumping»). I stedet vil de bare vite hva som er viktigst.

Viktigste helsefokus: Psykisk helse og søvnproblemer er deres høyeste prioritet. Det er bekymret for hvordan helsen og kostholdet påvirker begge faktorer. De er ute etter produkter som har rask effekt og et tiltrekkende format, for eksempel kosttilskudd i form av gelepastiller.


*Euromonitor International, 2020, grunnlag = samlet europeisk befolkning 20 år og over
**Ipsos, 2020, 6 europeiske land, Tyrkia og Australia

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg en best mulig opplevelse på nettstedet vårt. Informasjonskapsler er filer som er lagret i nettleseren og brukes av de fleste websider til å hjelpe tilpasse Internett-opplevelsen.

Ved å fortsette å bruke websiden vårt uten å endre innstillingene, godtar du vår bruk av informasjonskapsler

Jeg forstår