Handlekurv (0) 0 Handlekurv

Din handlekurv er tom!

TAKK! DINE FAVORITTER HAR BLITT OVERFØRT TIL HANDLEKURVEN

Gå til handlekurv
ABOER I FOKUS
© Shutterstock

Slapp av med aktiviteter som får deg vekk fra skjermen mens du er hjemme

Forretningsliv

Fem alternativer til Netflix som hjelper deg gjennom lange uker med sosial distansering

Vi skjønner godt at det er fort gjort å tilbringe timer foran skjermen nå som vi ikke kan gå ut og treffe andre. Vi er alle bevisste på at vi må begrense skjermtiden for barna våre, men enkelte undersøkelser har vist at voksne tilbringer i gjennomsnitt 11 timer om dagen foran en skjerm. Og dette var før koronavirusens tid, før mesteparten av kontakten med folk utenfor husets fire vegger måtte foregå gjennom videomøter, sosiale medier og meldingsapper. For mye tid foran skjermen kan blant annet føre til belastning på øynene, hodepine og søvnproblemer.

Ved å rive deg løs fra skjermen noen timer hver dag og gjøre noe kreativt eller praktisk, kan du bedre den psykiske helsen og styrke selvfølelsen din. Her finner du noen forslag til hvordan du kan komme deg opp av sofaen og bort fra strømmeseriene.

  1. Les en bok – Siden vi alle må holde oss hjemme, er dette den perfekte måten å drømme seg bort til et annet sted på, og du kan endelig få lest – eller lyttet til – alle de bøkene du ikke har hatt tid til å lese ennå. Enten du vil vende tilbake til en gammel favoritt, takle et par klassikere, eller lese deg gjennom bestselgerlisten, er det bare å sette seg godt til rette i godstolen, bla opp på første kapittel og gå i gang. Hvis du vil gjøre noe mer sosialt ut av det, kan du kanskje samle noen venner og familiemedlemmer i en Zoom-bokklubb? Og hvis du ikke har nok bøker å velge mellom hjemme, finnes det flere norske og utenlandske nettsteder som tilbyr e-bøker og lydbøker gratis. Tips: Du finner gratis bøker i Google Play-butikken under “Populære gratis” og i Apple Books.

  2. Lær deg en ny ferdighet – helst noe du kan gjøre med hendene, for eksempel å male, spille et instrument, bake eller gjøre et håndarbeid, siden dette kan fremkalle «en tilstand av flyt». Mihály Csíkszentmihályi, en av de viktigste personene i en disiplin kalt «positiv psykologi», kom opp med begrepet «en tilstand av flyt» for å beskrive følelsen av å fokusere all oppmerksomhet på aktiviteten du har for hånden. I boken Flyt: Psykologien bak optimal opplevelse sa han at flyt er “en tilstand der folk er så involvert i en aktivitet at ingenting annet har noen betydning." Det passer utmerket for tiden!

    Få med barna også. Hvis du er på utkikk etter noen enkle aktiviteter som barna kan prøve seg på, kan du ta en titt på disse nedlastbare PDF-filene. Hjelp barna med å klippe ut og lime sommerfuglen Perfect Harmony.

  3. Plant noe – Selv om du ikke har egen hage, kan du få mye glede ut av en blomsterkasse eller en stueplante. Undersøkelser har vist at grønne planter forbedrer luftkvaliteten og luftfuktigheten, reduserer stress og øker produktiviteten. Saftplanter, også kjent som sukkulenter, krever lite stell og egner seg derfor godt for nybegynnere som ikke er sikre på hvor grønne fingre de har. Fredsliljer er også lettstelte og trenger bare moderate lysforhold og temperaturer samt fuktig jord.

  4. Gjør ferdig alle småjobbene rundt om i huset – Enten det er dørklokken som må fikses eller nye bokhyller som skal monteres, har du sikkert en del jobber du har utsatt til en gang du har bedre tid – vel, nå har du sjansen til å gjøre noe med det. Hvis du er av den nevenyttige typen, er tiden inne til å få unna alle utestående oppgaver på listen. Dette er ikke bare bra for egen prestasjonsfølelse, men kan i tillegg føre til at du scorer noen plusspoeng hos resten av husholdningen. Hvis du ikke har altfor mye erfaring, kan det imidlertid være lurt å vente til selvisoleringsperioden eller hjemmekarantenen er over før du begynner på noe som er litt i overkant ambisiøst ...

  5. Start et nytt prosjekt – Gå gjennom fotografiene dine og lag et familiealbum, eller følg Marie Kondo-metoden og ta en skikkelig opprydning i skuffer og skap. Start et familieband. Lær deg et nytt språk. Sett deg selv som mål å bruke 20 minutter om dagen på det nye prosjektet ditt, så kan du fort overraske deg selv med hvor mye du får til.

Du finner flere råd og praktiske tips på innholdshuben vår: Amway, sammen hjemmefra .

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg en best mulig opplevelse på nettstedet vårt. Informasjonskapsler er filer som er lagret i nettleseren og brukes av de fleste websider til å hjelpe tilpasse Internett-opplevelsen.

Ved å fortsette å bruke websiden vårt uten å endre innstillingene, godtar du vår bruk av informasjonskapsler

Jeg forstår