Favoritter (0) 0 Favoritter

Favorittlisten din er tom!

TAKK! DINE FAVORITTER HAR BLITT OVERFØRT TIL HANDLEKURVEN

ABOER I FOKUS
© Shutterstock

Finn riktig balanse mellom jobb og fritid

Forretningsliv

Vi vet at det kan være utfordrende å være hjemme hele tiden. Her er fem tips som gjør hjemmetilværelsen enklere.

Hjemmene våre må, i likhet med andre aspekter av livet, tilpasse seg de nye realitetene. For ikke så lenge siden var hjemmene våre et fristed der vi kunne puste ut etter en hard dag og tilbringe tid med familiene våre. Nå må hjemmene våre være både arbeidsplass, skole, trimstudio og en kilde til kultur og underholdning. Det er mye å forvente at hjemmet skal oppfylle alle disse behovene samtidig, og ikke minst kan det gjøre det vanskelig å trekke en grense mellom når arbeidsdagen slutter og familielivet begynner. Under finner du noen tips om hvordan du organiserer dagene slik at både jobb og fritid fungerer hjemmefra.

1. Hold på morgenritualet ...

En rutine er viktig for å føle seg produktiv. Det kan være fristende å utsette vekkerklokka når den ringer, men du bør stå opp på samme tid som før, selv om du ikke må ut på jobb. Gjør deg ferdig med de vanlige morgenaktivitetene, og så kan du bruke tiden som du vanligvis bruker på morgenpendlingen, til litt selvpleie. Les, lytt til en podkast, få med deg nyhetene eller finn deg et fredelig hjørne og skriv en liste over dagens gjøremål.

2. Lag deg en fast arbeidsplass ...

© Shutterstock

For mange av oss er hjemmekontoret den nye realiteten. Fysiske møter er erstattet av videokonferanser, og når du skal slå av en prat med en kollega, skjer dette nå på telefonen. For å opprettholde produktiviteten til tross for de hjemlige omgivelsene er det viktig å ha en fast plass som er forbeholdt jobbaktiviteter. Utallige undersøkelser har vist at selv det å se ut på naturen gir økt velvære, så sett arbeidsbordet slik at du kan se ut av vinduet, så sant dette er mulig. Kan du ikke se ut av vinduet? Ikke noe problem. Omgi deg med potteplanter som for eksempel gullranke og aloe vera, som renser luften og gjør det grønt og fint rundt deg. Skaff deg en stol som gir god støtte til ryggen – du skal tross alt tilbringe mye tid i denne stolen – og sørg for at hele familien vet at denne plassen utelukkende skal brukes til jobbformål.

3. Utarbeid en plan og hold deg til den ...

Vi mennesker er vanedyr, så det kan føles forstyrrende med alle disse endringene i den vante rutinen vår. Gjør overgangen til hjemmekontor enklere ved å følge en streng arbeidstid. Vi vet alle at det er lett å komme inn i en vane med å starte tidlig og slutte sent, men du skylder både deg selv og familien din å holde et tydelig skille mellom jobb og fritid. Dette betyr ikke at du må være bundet til skrivebordet i timevis i strekk. Da er det bedre å tilpasse timeplanen din slik at du jobber når du er på ditt mest produktive. Sørg for å ta regelmessige pauser og få deg litt frisk luft hvis du har muligheten til det.

4. Ta tilbake lunsjpausen ...

Ikke la deg friste til å jobbe hele lunsjpausen, du bør unne deg en skikkelig matpause selv om du er hjemme. Spis en tallerken med deilig, næringsrik mat og prøv deretter å utføre en aktivitet som byr på en form for virkelighetsflukt. Museer og teatre verden rundt legger nå ut eksklusive utstillinger og forestillinger på sosiale medier, mens andre deler aktiviteter som du kanskje ikke har prøvd før, blant annet lydbad, meditasjon, ansiktsmassasje og til og med «cook-along»-matlagingsprogrammer. Det er bare fantasien som setter grenser.

5. Du kan fremdeles være sosial ...

© Shutterstock

Sosial distansering betyr ikke at du ikke kan være sosial. Legg fra deg jobben og sett deg ned til et hyggelig måltid sammen med familien. Det er en økende tendens til å gjøre litt ekstra ut av hvert måltid, så ikke la det beste serviset eller de fineste glassene stå til en spesiell anledning, men ta dem frem og bruk dem nå. Ta vare på hvert øyeblikk du tilbringer sammen med familien rundt et hyggelig matbord. All den ekstra tiden vi har nå til å snakke sammen og knytte sterke familiebånd, er en gave. Hvis du isolerer deg alene, kan du planlegge en videosamtale med gode venner der dere spiser noe godt og tar en lang prat, eller ser på en serie hver for dere, men likevel sammen. Vi er alle sammen om dette.

Du finner flere råd og praktiske tips på innholdshuben vår "Amway, sammen hjemmefra"

Beslektet innhold

7 metoder for å opprettholde treningsrutinene

Aktiv livsstil

Mer

Skap en spaopplevelse hjemme

ARTISTRY

Mer

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg en best mulig opplevelse på nettstedet vårt. Informasjonskapsler er filer som er lagret i nettleseren og brukes av de fleste websider til å hjelpe tilpasse Internett-opplevelsen.

Ved å fortsette å bruke websiden vårt uten å endre innstillingene, godtar du vår bruk av informasjonskapsler

Jeg forstår